Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie, m.in. do tego, aby wyświetlić dopasowaną ofertę oraz zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie, które wykorzystujemy w celu jej dostosowywania do potrzeb użytkowników. Nie musisz obawiać się o swoją prywatność.
Pliki cookie zawierają wyłącznie anonimowe informacje.
Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookie, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Tutaj dowiesz się, jak to zrobić.

Ankieta

Czekaj...

Tygodnik Solidarność

Tygodnik Solidarność

Rekreacja i kultura

W opracowaniu

 

Rynek motoryzacyjny w liczbach

2011-11-16

Dzięki monitorującemu rynek motoryzacyjny Instytutowi Samar wiadomo jak na produkcji polskich zakładów odbija się spadek zamówień, który w FAP wymusił wprowadzenie dodatkowych dni urlopu zbiorowego oraz zwolnieniem 435 pracowników niespełna miesiąc wcześniej „przekazanych”, a dokładniej rzecz ujmując wysłanych, do agencji pracy tymczasowej.

W październiku 2011 z fabryk Fiata w Tychach, Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu wyjechało nieco ponad 55 tys. samochodów osobowych, czyli o 3,2 tys. mniej niż przed rokiem. Razem z samochodami użytkowymi (dostawczymi) było to wprawdzie minimalnie (o 102 auta) więcej niż w tym samym miesiącu 2010, ale jest to efektem znacznie większej produkcji VW Caddy. Łącznie w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy tego roku łączna produkcja samochodów osobowych w polskich fabrykach wyniosła 618,5 tys. sztuk. Zdecydowanym liderem jest nadal FAP, mający na koncie 381,4 tys. samochodów osobowych, czyli blisko dwie trzecie wszystkich. Najliczniej wyprodukowanymi modelami są niezmiennie Fiat Panda (157,7 tys. sztuk do końca października) i Fiat 500 (138,9 tys. aut w tym samym czasie). Dopiero trzeci jest nowy gliwicki Opel Astra IV (132,8 tys.).

Niestety mimo utrzymania bezapelacyjnej pozycji lidera produkcja FAP w okresie styczeń – października 2011 była o ok. 60 tys. sztuk niższa niż rok wcześniej. Analitycy rynku szacują, że całoroczny wynik zamknie się prawdopodobnie na poziomie 470 tys. samochodów.

Będzie to i tak najlepszy pod względem wielkości produkcji wynik w całym koncernie. I jeden z najlepszych spośród wszystkich europejskich fabryk – skomentował dane Samaru na łamach „Rzeczpospolitej” rzecznik FAP.

Sprzedaż nowych samochodów w Europie bowiem maleje i w październiku już tylko nieznacznie (o 6 tys.) przekroczyła poziom miliona sztuk. Biorąc pod uwagę pierwsze dziesięć miesięcy 2011 jedynie na rynku niemieckim zanotowano wyraźny wzrost sprzedaży (o 9,8 proc. do poziomu 2,66 mln aut). Minimalnie dodatnim wynikiem (0,4 proc. do października) może pochwalić się jeszcze Francja, a wszystkie pozostałe kraje są pod kreską. Przykładowo w Polsce sprzedaż nowych samochodów od stycznia do października 2011 w porównaniu z tym samym okresem 2010 zmalała o 7,3 proc. do poziomu 225,2 tys. sztuk.

(inf)

 

Więcej o październikowym raporcie Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar czytaj tutaj