Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie, m.in. do tego, aby wyświetlić dopasowaną ofertę oraz zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie, które wykorzystujemy w celu jej dostosowywania do potrzeb użytkowników. Nie musisz obawiać się o swoją prywatność.
Pliki cookie zawierają wyłącznie anonimowe informacje.
Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookie, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Tutaj dowiesz się, jak to zrobić.

Ankieta

Czekaj...

Tygodnik Solidarność

Tygodnik Solidarność

Rekreacja i kultura

W opracowaniu

 

Trzy nowe modele dla FCA Poland

2020-12-29

Produkcję w zakładzie w Tychach trzech nowych modeli samochodu pod marką Jeep, Fiat i Alfa Romeo oficjalnie ogłosiło FCA. Wytwarzanie pierwszego z nowych aut rozpocznie w drugiej połowie 2022. Natomiast przygotowania do uruchomienia nowej produkcji właśnie się rozpoczęły.

Obecnie trwają prace projektowe pod instalację nowych maszyn. Jeszcze w pierwszym półroczu 2021 na spawalni, lakierni oraz wydziale montażu rozpocząć mają się prace związane z instalacja nowych robotów i urządzeń. W maju 2021 przewidziane jest wyłączona z ruchu jednej linii produkcyjnej, by można było przygotować ją pod nowe modele. Na drugiej linii kontynuowana będzie dotychczasowa produkcja Fiata 500, Abartha oraz Lancii Ypsilon. Jeśli będzie takie zapotrzebowanie i zamówienia z rynków będą one wytarzane także równolegle z nowymi modelami.

Ich produkcja uruchamiana będzie etapami: najpierw Jeep (mniejszy wersja obecnego Renegade), potem Fiat (nowa, pięciodrzwiowa 500-tka crossover) i na końcu Alfa Romeo (mniejszy odpowiednik Alfy Tonale). Nowe modele będą budowane na tej samej platformie CMP koncernu PSA, na której powstają inne samochody segmentu miejskich crossoverów, jak Opel Mokka czy Peugeot 2008. Pozwala ona na zastosowania różnych rodzajów napędu aut, w tym układów hybrydowych (także plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka) i wersji w pełni elektrycznych. Wykorzystanie francuskiej platformy to rezultat współpracy obu grup producentów, które w przyszłym roku mają sfinalizować proces połączenia w jeden koncern – Stellantis. Zdolność produkcyjna fabryki ma wynosić nie mniej niż 230-240 tys. samochodów nowych modeli rocznie.

Warto przy tym pamiętać, że SUV-y i crossovery są obecnie w modzie, a prognozy mówią o rosnącym zapotrzebowaniu na auta tego rodzaju. Jednocześnie FCA wprowadzając do produkcji auta z napędem zelektryfikowanym oraz akumulatorowym stara się sprostać coraz ostrzejszym wymogom dotyczącym emisji narzucanym przez UE.

Nowa inwestycja FCA zapewniła sobie wsparcie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w postaci ulg w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). FCA zadeklarowała inwestycje w tyskiej fabryce o wartości 755 mln zł (170 mln euro). Docelowo projekt ma wiązać się z wyższymi wydatkami. Media podaja nawet kwotę 2 mld euro.

FCA Poland produkuje i będzie produkować samochody z wysokim udziałem podzespołów wytwarzanych lokalnie, które śmiało mogą być określane mianem „Made in Poland” – podkreślał Alfredo Leggero, prezes zarządu FCA, przedstawiając plany inwestycji w Tychach.

(rd)